Zakaj po vstavitvi pametne kartice v čitalec v prikazanem seznamu digitalnih potrdil ne vidim KDP (kvalificiranega digitalnega potrdila) za uporabo v sistemu eRecept?

Novejša različica knjižnice IK omogoča branje KDP direktno iz pametne kartice, zato uporabniki ne potrebujejo vklopljenega orodja regtool.exe. Če sistem še vedno ne prepozna KDP, je lahko vzrok v nepravilni nastavitvi zaledne aplikacije, vstavljena je kartica, ki ne vsebuje KDP, ali pa je kvalificirano digitalno potrdilo na kartici zaklenjeno.

Dodaten opis scenarija za recepte za nujno izdajo zdravil

Pri receptih, ki so označeni z oznako “nujno“, je potrebno zagotoviti, da je mogoča izdaja zdravila v lekarni ne glede na to, ali farmacevt v tistem trenutku lahko dostopa do eRecepta ali ne, vendar pa je še vedno potrebno preprečiti zlorabo recepta in izdajo v dveh lekarnah. Zato je potrebno pri predpisu recepta z oznako »nujno« natisniti recept na papirni obrazec in pri izdaji zahtevati papirnati obrazec.

Predvideni pozitivni scenarij, ko vse deluje:

  1. Zdravnik predpiše e-recept in natisne papirni obrazec z oznako »nujno«. Farmacevt prebere podatke iz sistema in naredi izdajo. Papirni obrazec zadrži. V eRecept se zabeleži izdaja in elektronski recept je v stanju »porabljen«.

Predvideni negativni scenarij, ko eRecept v lekarni ne deluje:

  1. Zdravnik predpiše e-recept in stiska papirni obrazec z oznako “nujno”. Pacient gre v lekarno, kjer pa eRecept v tistem trenutku ne deluje. Kljub temu mu lekarna izda zdravilo, farmacevt pa zadrži papirnati obrazec. Poraba se zabeleži v sistem eRecept s časovnim zamikom, ko se povezava z eReceptom ponovno vzpostavi.

Papirnati obrazec je varovalo, ki poskrbi, da ne more priti do ponovne izdaje v drugi lekarni.

Dokler povezava z eReceptom ne deluje, ostaja elektronski recept v stanju »predpisan«. Lekarna potem, ko ponovno vzpostavi povezavo z eReceptom, pošlje podatke o izdaji v eRecept, s čemer uredi tudi stanje elektronskega zapisa.

Lekarnar mora v teh primerih ročno vnesti šifro ZP, sistem pa ga opozori, če tega ne stori (opozorilo, če je recept označen kot »nujno«). Najkasneje ob koncu izmene (oz. ko se eRecept vzpostavi) mora farmacevt podpisati vse čakajoče izdaje za pošiljanje v eRecept.

Postopki v primeru nedelovanja eRecepta

Vzroki, zakaj lekarna ali zdravnik ne more dostopati do eRecepta, so lahko lokalni:

  • Ni internetne povezave
  • Delovna postaja uporabnika ne deluje
  • Zaledna aplikacija ne deluje

Reševanje teh težav je v domeni lokalnega skrbnika sistema oz. ponudnika povezave.

Vzroki, zakaj lekarna ali zdravnik ne more dostopati do eRecepta, so lahko povezani z nedelovanjem centralne infrastrukture. Reševanje teh težav je v domeni eZdravja.

Možni scenariji:

  1. Zdravnik nima povezave do sistema eRecept. Zdravnik predpiše zdravilo na papirnati recept brez vpisa v eRecept. V lekarni imajo dostop do sistema eRecept. Lekarna izda zdravilo in v eRecept zapiše izdajo brez e-predpisa. Scenarij je identičen scenariju, ko zdravnik ne uporablja sistema eRecept.
  1. Zdravnik in lekarna nimata povezave do sistema eRecept. Zdravnik predpiše zdravilo na papirnati recept brez vpisa v eRecept. V lekarni nimajo dostopa do sistema eRecept. Lekarna izda zdravilo na podlagi papirnega obrazca in izdajo zabeleži v lokalni sistem. Ko se povezava z eReceptom v lekarni spet vzpostavi, se izvede asinhrono pošiljanje podatkov o izdajah iz lokalnega sistema v eRecept.

 

  1. Zdravnik ima povezavo do sistema eRecept, lekarna pa ne. Zdravnik predpiše zdravilo v eRecept. V lekarni nimajo dostopa do sistema eRecept. Lekarna ne more dostopati do podatkov o predpisu in zdravila ne sme izdati. Če gre za nedelovanje lokalnega sistema, se pacienta usmeri v drugo lekarno. Če gre za nedelovanje centralnega sistema eRecept, pa pacienta prosimo, da počaka do ponovnega delovanja sistema.
  1. Zdravnik ima povezavo do sistema eRecept, lekarna pa v trenutku obiska pacienta ne. Zdravnik predpiše zdravilo v eReceptu in ga označi z oznako »nujno«. V lekarni nimajo dostopa do sistema eRecept, zato lekarna ne more dostopati do podatkov o predpisu. Lekarna izda zdravila na podlagi papirnatega obrazca z oznako »nujno« (farmacevt v lokalni sistem prepiše tudi številko eRecepta – ZP). Podatki se v tem primeru zapišejo v vrsto za pošiljanje, najkasneje ob koncu izmene (sicer pa takoj, ko začne eRecept iz lekarne ponovno delovati) pa farmacevt podpiše vse recepte, ki se pošljejo v eRecept.

Navodila za farmacevte

  • Za vsakega pacienta farmacevt najprej preveri obstoj predpisov v eReceptu.
  • Zdravilo lahko izda na podlagi zapisa v eReceptu ali na podlagi papirnatega obrazca (ki ni vpisan v eRecept).
  • V primeru elektronskega predpisa recepta, označenega z oznako »nujno«, vedno zahtevajte tudi papirnati recept!
  • Izdaja recepta, označenega z oznako »nujno« brez papirnega obrazca ni možna.
  • Obnovljivi recepti, predpisani v sistemu eRecept, se lahko izdajo v katerikoli lekarni.

Navodila za zdravnike

  • Zdravilo predpisujete samo preko sistema eRecept (brez papirnatih obrazcev).
  • Za posebne primere (obiski na domu, posebni recepti, osebna raba, nedostopnost sistema eRecept) predpisujete še vedno na papirnatem obrazcu.
  • Zdravila, ki se lahko predpišejo za nujno izdajo, določa pravilnik o predpisovanju in izdajanju zdravil. Zdravnik za te primere poleg vpisa v eRecept nujno predpiše zdravila še na papirnati recept z oznako »nujno«. Na papirnati recept je potrebno izpisati še številko e-recepta.
  • Vsak predpis torej zdravnik naredi samo po eni poti: ali v sistem eRecept ali na papirnati obrazec. Izjema od tega pravila so recepti za nujno izdajo zdravil, ki se predpišejo elektronsko in na papirnati obrazec.

Kje deluje eRecept?

Vse lekarne v Sloveniji so vključene v sistem eRecept z vsemi delovnimi postajami, kjer lahko prevzamemo zdravilo, predpisano na recept. Vsi zdravniki, razen v posebnih primerih, uporabljajo eRecept. V primeru vpisa v eRecept zdravniki ne tiskajo kopij elektronskih receptov na papirnatih obrazcih. Izjema so nujni recepti, kjer zdravnik izdela tako elektronski kot papirnati recept in mora pacient v lekarni predložiti tudi papirnati recept. V nekaterih primerih (npr. obiski na domu, osebni recepti) zdravnik napiše samo papirnati recept.

Predpisovanje receptov z oznako »nujno« v elektronski obliki in na papirnati obrazec zagotovi, da bo pacient lahko dvignil nujno potrebno zdravilo tudi v primeru nedelovanja eRecepta v trenutku, ko je prišel ponj v lekarno.

Pri obnovljivih e-receptih lahko pacient ponovne izdaje zdravila prevzame v različnih lekarnah.

Kaj so cilji projekta eRecept?

  • Povečati varnost pacientov in zmanjšanje napak zaradi napačne uporabe zdravil z  izboljšano berljivostjo receptov, manjšim številom administrativnih napak.
  • Poenostaviti postopke za paciente v primerih, ko se recept z upoštevanjem medicinskih smernic lahko izda v odsotnosti pacienta, saj v tem primeru pacientu ne bo treba obiskati predpisovalca za prevzem recepta.
  • Zagotoviti učinkovitejše predpisovanje in uporabo zdravil z upoštevanjem podatkov o predhodno predpisanih in izdanih zdravilih.
  • Povečati učinkovitost procesa izdaje zdravil znotraj posameznih akterjev in med akterji v zdravstvu, predvsem z zmanjševanjem nepotrebnih stikov  in poti.
  • Zmanjšati administrativne stroške z odpravo uporabe papirnih obrazcev (nakup obrazcev, tiskanje v ambulantah, arhiv v lekarnah).
  • Zagotoviti potrebne podatke za različne analize, vključno z različnimi raziskavami.

Kaj je namen eRecepta?

Rešitev elektronskega predpisovanja in elektronske izdaje zdravil (krajše eRecept) podpira celoten proces predpisovanja in izdaje zdravil na zelenem in belem receptu, ki se je včasih izvajala v papirni obliki na primarni in sekundarni ravni zdravstvenih storitev. Podpora pri odločanju in poizvedba po interakcijah med zdravili je narejena kot dodatni del rešitve in je enako implementirana tako za predpisovalce kot tudi izdajatelje zdravil. Rešitev zdravniku omogoča izdelavo elektronskega recepta, ki je elektronsko podpisan in po varni poti poslan v sistem, od koder ga pridobi farmacevt v lekarni ob izdaji zdravila na zahtevo pacienta.