Kateri so ključni predpogoji za vključitev izvajalcev zdravstvene dejavnosti v CRPP/interoperabilno hrbtenico (IH)?

Vključenost v CRPP od posameznega udeleženca (npr. izvajalca zdravstvene dejavnosti) zahteva le manjše in relativno nezahtevne spremembe delovnih procesov. Za elektronsko izmenjavo dokumentov preko CRPP morajo biti ti dokumenti seveda nujno v elektronski obliki.

S tehničnega vidika je ključni predpogoj, ki mora biti izpolnjen, da je izvajalec zdravstvene dejavnosti vključen v varno komunikacijsko omrežje zNET. Izvajalec zdravstvene dejavnosti mora imeti nameščeno ustrezno različico informacijskega sistema za pripravo in obvladovanje medicinske dokumentacije, ki omogoča shranjevanje dokumentov na lokalnih repozitorijih in uporabo storitev, ki jih zagotavlja CRPP. Informacijski sistem izvajalca zdravstvene dejavnosti mora biti vpisan v Register aplikacij programskih hiš. Izvajalcu zdravstvene dejavnosti mora biti dodeljen ključ programskega vmesnika (APIKey), na katerega so vezani podatki o sistemu (Vendor, SystemName, Številka izvajalca), ki se uporabijo pri preverjanju parametrov zahtev in vzpostavitvi seje. Prav tako mora izvajalec zdravstvene dejavnosti razpolagati z ustreznim kvalificiranim digitalnim potrdilom, ki ga je pridobil namensko za vključitev v CRPP in je bilo izdano pri izdajateljih kvalificiranih digitalnih potrdil.

Programske rešitve pri izvajalcih zdravstvene dejavnosti morajo omogočati:

  • shranjevanje nestrukturiranih dokumentov (izvidi, odpustnice). Praviloma se pošiljanje v CRPP izvede hkrati s shranjevanjem v lokalni sistem.
  • zapisovanje strukturiranih podatkov v Povzetek podatkov o pacientu. Glede na dejavnost, se vpisujejo tisti podatki, ki so relevantni oz. ki nastanejo pri določeni obravnavi, npr. zapis o cepljenju, zapis ob ugotovljeni nosečnosti, zapis alergije itd.
  • vnos pacientove privolitve za vpogled v dokumentacijo z namenom, da lahko pacient dovoli vpogled v dokumentacijo tudi zdravniku v ustanovi, za katero nima veljavne napotnice.
  • poizvedbe po dokumentih.

Kakšen je postopek poizvedbe po dokumentih?

  1. Zdravnik se preko obstoječega informacijskega sistema izvajalca zdravstvene dejavnosti prijavi z digitalnim potrdilom, in posreduje zahtevo v CRPP, da za določenega pacienta na podlagi njegove ZZZS številke, zabeležene na kartici zdravstvenega zavarovanja, poišče vso razpoložljivo zdravstveno dokumentacijo.
  2. Posredovana zahteva/poizvedba mora vsebovati identifikator pacienta (njegovo ZZZS številko ali EMŠO).
  3. Odgovor na poizvedbo bo temeljil na pravilni in vnaprej predpisani kombinaciji pooblastil zdravnika in vrsti dokumentov. V skladu z zakonodajo (Pravilnik o pooblastilih za obdelavo podatkov v Centralnem registru podatkov o pacientih, Uradni list RS, št. 51/16) imajo zdravstveni delavci dostop do Povzetka podatkov o pacientih. Dostop do dokumentacije (npr. vpogled v izvide) je omogočen zgolj zdravnikom. Osebni zdravnik dostopa brez omejitev, specialisti pa na podlagi napotnice oz. pacientove izrecne privolitve. Nadalje je dostop omejen glede na strokovna področja oz.na vrsto zdravstvene dejavnosti, ki jo opravlja poizvedujoči zdravnik (le ta se mora ujemati s področjem, kjer je nastal dokument).
  4. Če so izpolnjeni zgoraj navedeni kriteriji, bo poizvedba vrnila seznam dokumentov, za katere bo vpogled omogočen.

Ali CRPP/IH omogoča morebitne popravke/dopolnitve zdravstvene dokumentacije?

CRPP omogoča tudi popravke in/ali dopolnitve zdravstvene dokumentacije, vendar funkcionalnost ne omogoča popravkov neposredno v izvorno shranjenem dokumentu, temveč je sistem zasnovan tako, da mora zdravnik oziroma zdravstveni delavec kreirati nov (popravljen) dokument, in ga po standardnem postopku shraniti v CRPP. Pri tem se izvorni dokument ne izbriše, temveč je označen kot »Razveljavljen«, za vpogled pa je na voljo spremenjen dokument. Popravke in dopolnitve izvaja izključno avtor dokumenta. NIJZ je skrbnik sistema, vendar nima pooblastil za poseganje v njegovo vsebino.

Ali imajo specializanti družinske medicine, ki delajo v ambulantah svojih mentorjev, in so zaposleni v zdravstvenih domovih za določen čas, dostop do CRPP?

Glede na trenutno veljavno zakonodajo oz. Pravilnik o pooblastilih za obdelavo podatkov v CRPP, imajo specializanti družinske medicine dostop do Povzetka podatkov o pacientu, do ostalih dokumentov pa zgolj na podlagi pacientove privolitve. Brez pacientove privolitve družinski zdravnik, ki ni pacientov izbrani osebni zdravnik, nima dostopa do ambulantnih izvidov in odpustnih pisem. Pacient lahko privolitev poda v ambulanti.

Na kakšen način lahko zdravnik pridobi dostop do dokumentacije v izrednih primerih?

V izrednih primerih, kot je npr. izvajanje nujne medicinske pomoči, ima zdravnik na voljo mehanizem izrednega dostopa, s katerim pridobi začasni vpogled v vso dokumentacijo.

  1. Odgovorni zdravnik pri registriranem izvajalcu zdravstvene dejavnosti izpolni elektronski zahtevek za izredni dostop (ZAHTEVA ZA IZREDNI DOSTOP DO PODATKOV V CENTRALNEM REGISTRU PODATKOV O PACIENTIH). Na obrazcu lahko navede časovno obdobje, ki pa ne more biti daljše kot 8 ur.
  2. Elektronski zahtevek se zabeleži v CRPP, hkrati pa se zdravniku omogoči dostop do pacientove dokumentacije za omejeno časovno obdobje. Dostop je vezan na osebno identifikacijsko številko zdravnika, zato ga ima izključno oseba, ki je podala zahtevek, ne pa tudi ostali zdravniki v ustanovi.
  3. Po izteku časovnega obdobja se ponovno vzpostavijo prvotne omejitve dostopa. V kolikor zdravnik potrebuje dostop tudi po poteku časovne omejitve, mora postopek ponoviti.

Vsak zahtevek za izredni dostop je zabeležen v revizijski sledi.

Ali lahko CRPP uporabljajo tudi zasebniki brez koncesije?

Da. V skladu z veljavno zakonodajo so izvajalci zdravstvene dejavnosti obvezni uporabniki eZdravja, zasebniki niso izvzeti. Tudi zasebniki brez koncesije lahko v CRPP posredujejo izvide ter pridobivajo podatke, ki so potrebni za zdravstveno obravnavo.  Ker obravnava pri zasebniku brez koncesije ne temelji na napotnici, mora zdravnik za vpogled v CRPP pridobiti pacientovo privolitev.

Na kakšen način se v eZdravju preverjajo pooblastila uporabnikov, ki dostopajo do podatkov pacientov?

Do podatkov eZdravja lahko dostopajo zgolj registrirani uporabniki eZdravja v skladu s svojimi poklicnimi pooblastili. Pogoji za dostop so naslednji:

  • Izvajalec zdravstvene dejavnosti mora uporabniku (svojemu zaposlenemu) v skladu z delovnimi nalogami dodeliti dostop do informacijskega sistema, ki omogoča povezavo z eZdravjem.
  • Do pacientovih podatkov je mogoče dostopati zgolj na podlagi ZZZS številke pacienta oz. njegove kartice zdravstvenega zavarovanja.
  • Vsak posamezni uporabnik rešitev eZdravja mora biti registriran v Registru izvajalcev zdravstvene dejavnosti in delavcev v zdravstvu (RIZDDZ). V registru so navedene poklicne kvalifikacije posameznika in ter vrste zdravstvene dejavnosti, za katere je pooblaščen na določenem delovnem mestu oz. pri določenem delodajalcu.
  • Uporabnik se mora v centralnem sistemu eZdravja registrirati s kvalificiranim digitalnim potrdilom (certifikatom), s katerim izkazuje svojo identiteto.
  • eZdravje je povezano z uradnimi evidencami ZZZS tako, da se pridobivajo in preverjajo poklicna pooblastila vezana na posamezne informacijske rešitve: podatek o izbiri osebnega zdravnika, ter pooblastila zdravnikov in medicinskih sester za eNaročanje in eRecept, in podobno.
  • Ob registraciji v bazo uporabnikov eZdravja se uporabniku dodelijo privzeta poklicna pooblastila na podlagi evidenc RIZDDZ in ZZZS. Nekatera pooblastila lahko svojim zaposlenim administrativno urejajo tudi njihovi delodajalci.
  • Pooblastila se preverjajo ob vsakokratni prijavi v posamezno rešitev eZdravja ter ob vsakem vpogledu v podatke pacientov. Rešitve eZdravja preverjajo podatke o prijavljenem uporabniku in omogočajo izključno tiste postopke in vpoglede, ki so v skladu z uporabnikovimi poklicnimi pooblastili.